Storytelling
7 Zasad, Które Wzmocnią Twój Warsztat Podczas Przemówień i Prezentacji
Storytelling, czyli opowiadanie historii, wykorzystywane jest na coraz szerszą skalę i coraz bardziej świadomie w kampaniach marketingowych, podczas przemówień i prezentacji. Niewątpliwie, jest to metoda, która pozwala zainteresować słuchaczy lub adresatów kampanii tym, co masz im do przekazania lub produktem, który chcesz im zaoferować.
Umiejętność opowiadania historii przyda Ci się w niemal każdym aspekcie życia, czy to w biznesie, czy w nieco bardziej prywatnej sferze Twojego życia. Jeśli przedstawisz pracownikom wizję, jaką masz w związku z firmą, w której pracujecie, a historia ta będzie porywająca, z niebanalnymi wstawkami i wyzwaniami, które jednak doprowadzą Was do celu, dodasz im zapału do pracy i rozbudzisz ciekawość, która doda im chęci do działania.
Storytelling możesz także wykorzystać, gdy będziesz pozyskiwał nowych klientów. Opiszesz usługi swojej firmy w intrygujący sposób, który pokaże niepowtarzalność usług i produktów, które oferujesz – kontrakt murowany, dlatego też tą techniką posługują się bardzo często zawodowi sprzedawcy.
Kup na pchlim targu jakieś stare figurki czy choćby piłki do gry w tenisa, dopisz do nich historię i zobacz, jaką cenę będą te rupiecie osiągać. Uczyń coś nieprzydatnego przedmiotem unikalnym a zobaczysz, jak jego wartość poszybuje w górę.
Podobnie sprawa wygląda w życiu prywatnym. Mężczyźni często opowiadają kobietom bajki i jest to sposób na podryw. Produktem jest mężczyzna, mężczyzna opowiada na swój temat różne historie, a od ich jakości zależy, czy kobieta „kupi” produkt i da się uwieść.
STORYTELLING – 7 Podstawowych Zasad
- Prostota – nie komplikuj komunikatu, informacje przedstawiaj możliwie w najprostszy i jasny sposób. Bez zawiłości.
- Zacznij od końca – niech zakończenie będzie dla Ciebie punktem wyjścia, dzięki temu cel Twojej opowieści będzie jasno zaznaczony. Innymi słowy – wymyśl zakończenie i do niego układaj historię.
- Zdefiniuj cel i trzymaj się go – gdy wymyślisz zakończenie, określ cel, jaki chcesz osiągnąć na końcu historii. Do celu ułóż prostą, krótką tezę przyświecającą Twojej historii (1 krótkie zdanie). Trzymaj się celu i tezy podczas opowiadania historii.
- Unikaj zbytniej szczegółowości. Nie dodawaj zbędnych skomplikowanych szczegółów, które nie są istotne z punktu widzenia celu.
- Podawaj mierzalne fakty i wartości, unikaj abstrakcyjnych cech – np. chcesz sprzedać komputer, a więc zamiast powiedzieć, że ma szybszy dysk (szybszy od czego? słowo szybszy jest abstrakcyjne i dla każdego może oznaczać coś innego), unaocznij to i powiedz, że dzięki temu, że ten komputer ma dysk XYZ, potencjalni kupcy zaoszczędzą około 30 minut dziennie! (30 minut – konkretna mierzalna wartość, która dla wszystkich znaczy to samo, jasny i prosty komunikat).
- Dopasuj opowieść do publiczności – zadaj sobie pytanie, kto tworzy Twoją publiczność? Do kogo kierujesz swoją opowieść? Jaka jest to grupa wiekowa? Czy są to eksperci, pracownicy naukowi, studenci, mężczyźni, kobiety? Dopasuj język i treść tak, by była jasna dla odbiorców i by odbiorcy mogli się utożsamić i wczuć w opowiadaną historię.
- Opowiadając historię wykorzystaj zmianę perspektywy. Postaw się przez chwilę w roli widza. Co byłoby ciekawe dla Ciebie, jako widza? Układaj historie tak, by były wciągające dla klienta, współpracownika, pracowników, niekoniecznie dla Ciebie.
Dodaj komentarz