KOMUNIKACJA
Komunikacja jest to proces wymiany informacji pomiędzy uczestnikami. Komunikacja może być werbalna (za pomocą słów), niewerbalna (za pomocą gestów, mowy ciała), międzykulturowa (uwzględnia różnice między różnymi społecznościami, w zależności od kultury, w której uczestnicy zostali wychowani), a także wyróżnia się komunikację marketingową, społeczną, symboliczną i inne.
Poniżej znajdziesz 5 podstawowych zasad, których warto przestrzegać podczas rozmowy z drugim człowiekiem, zarówno w życiu prywatnym, jak i służbowym.
POZNAJ 5 NAJWAŻNIEJSZYCH ASPEKTÓW KOMUNIKACJI, KTÓRE POZWOLĄ CI KOMUNIKOWAĆ SIĘ ŚWIADOMIE
1.Upewnij się, że na pewno chcesz i jesteś gotów na rozmowę.
Dość często w swojej pracy spotykałam się z osobami, które potrafiły powiedzieć do innych pracowników: „Nie będę z Tobą rozmawiać!”, „Nie ma o czym rozmawiać!”. Następnie na ich twarzy ukazywał się grymas niezadowolenia co powodowało rozdźwięk pomiędzy mową werbalną a niewerbalną. Słowo mówiły, że nie ma o czym rozmawiać, natomiast ciało pokazywało, że nie jest zadowolone z obecnej sytuacji. Taka postawa prowadzi do zaogniania konfliktów, ponieważ uciekamy od rozwiązywania trudności i rozmowy. Skutkuje to nawarstwieniem niewyjaśnionych spraw, co bardzo szybko doprowadzić może do poważnej katastrofy…!
2. Wyeliminuj uprzedzenia.
Wyeliminuj uprzedzenia związane z różnicami kulturowymi, z ocenianiem ludzi po pozorach i tym podobnych.
3. Dostosuj język do rozmówcy.
Nie nadużywaj specjalistycznego żargonu w towarzystwie kumpli z baru, nie mów gwarą na konferencji.
4. Pamiętaj o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego z rozmówcą
Bardzo ważne jest również okazywanie zainteresowania tym, co druga osoba ma do powiedzenia. Poprzez zwroty takie jak: mhm, okey, dobrze. Możesz także parafrazować to, co usłyszałeś. Powtórz usłyszane informacje swoimi słowami, aby mieć pewność, że dobrze się rozumiecie. Nie bez przyczyny pilot kilkukrotnie powtarza komunikaty, gdy porozumiewa się z wieżą kontroli lotów.
5. Bądź świadomy odmienności ludzkich map, czyli tego, że każdy z nas ma inne wartości i inne rzeczy uważa za dobre, a inne za złe, inne rzeczy inaczej możemy nazywać lub uważać za konieczne podczas uroczystości.
Dodaj komentarz