Wielcy Liderzy Nie Tworzą Zwolenników, Tworzą Więcej Liderów.

Komunikacja – Poznaj Jej 5 Najważniejszych Aspektów i Komunikuj Się Świadomie

KOMUNIKACJA

Komunikacja jest to proces wymiany informacji pomiędzy uczestnikami. Komunikacja może być werbalna (za pomocą słów), niewerbalna (za pomocą gestów, mowy ciała), międzykulturowa (uwzględnia różnice między różnymi społecznościami, w zależności od kultury, w której uczestnicy zostali wychowani), a także wyróżnia się komunikację marketingową, społeczną, symboliczną i inne.

Poniżej znajdziesz 5 podstawowych zasad, których warto przestrzegać podczas rozmowy z drugim człowiekiem, zarówno w życiu prywatnym, jak i służbowym.

 

Komunikacja w firmie

 

POZNAJ 5 NAJWAŻNIEJSZYCH ASPEKTÓW KOMUNIKACJI, KTÓRE POZWOLĄ CI KOMUNIKOWAĆ SIĘ ŚWIADOMIE

 

1.Upewnij się, że na pewno chcesz i jesteś gotów na rozmowę. 

Dość często w swojej pracy spotykałam się z osobami, które potrafiły powiedzieć do innych pracowników: „Nie będę z Tobą rozmawiać!”, „Nie ma o czym rozmawiać!”. Następnie na ich twarzy ukazywał się grymas niezadowolenia co powodowało rozdźwięk pomiędzy mową werbalną a niewerbalną. Słowo mówiły, że nie ma o czym rozmawiać, natomiast ciało pokazywało, że nie jest zadowolone z obecnej sytuacji. Taka postawa prowadzi do zaogniania konfliktów, ponieważ uciekamy od rozwiązywania trudności i rozmowy. Skutkuje to nawarstwieniem niewyjaśnionych spraw, co bardzo szybko doprowadzić może do poważnej katastrofy…!

2. Wyeliminuj uprzedzenia.

Wyeliminuj uprzedzenia związane z różnicami kulturowymi, z ocenianiem ludzi po pozorach i tym podobnych. 

3. Dostosuj język do rozmówcy. 

Nie nadużywaj specjalistycznego żargonu w towarzystwie kumpli z baru, nie mów gwarą na konferencji. 

4. Pamiętaj o utrzymywaniu kontaktu wzrokowego z rozmówcą

Bardzo ważne jest również okazywanie zainteresowania tym, co druga osoba ma do powiedzenia. Poprzez zwroty takie jak: mhm, okey, dobrze. Możesz także parafrazować to, co usłyszałeś. Powtórz usłyszane informacje swoimi słowami, aby mieć pewność, że dobrze się rozumiecie. Nie bez przyczyny pilot kilkukrotnie powtarza komunikaty, gdy porozumiewa się z wieżą kontroli lotów.

5. Bądź świadomy odmienności ludzkich map, czyli tego, że każdy z nas ma inne wartości i inne rzeczy uważa za dobre, a inne za złe, inne rzeczy inaczej możemy nazywać lub uważać za konieczne podczas uroczystości. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.