Wielcy Liderzy Nie Tworzą Zwolenników, Tworzą Więcej Liderów.

Czego Możesz Nauczyć Się Od Dzieci, Czyli Jak Skutecznie Wprowadzać Zmiany?

Zmieniające się ekspresowo otoczenie narzuca nam konieczność szybkiego i elastycznego dostosowywania się do zmiennych warunków. 

Jak jednak przekonać do zmian naszych pracowników i jak skutecznie wprowadzać zmiany w firmie?

Jedną z poważnych trudności, z którymi zmagają się przedsiębiorcy, jest konieczność reagowania na zmienne warunki otoczenia. To właśnie umiejętność przewidywania zmian i podejmowanie odpowiednich kroków mających na celu elastyczne dostosowywanie zakresu świadczonych usług do zmiennych potrzeb klientów decyduje o sukcesie bądź porażce przedsiębiorstwa.

Ci, którzy postanowią być jak przysłowiowy małż, który w życiu podejmuje tylko jedną ważną decyzję wybierając kamień, do którego się przyczepi i na którym spędzi resztę swojego życia, niewątpliwie narażą siebie i swoją firmę na upadek.

Oporność na zmiany może mieć dramatyczne skutki i może przybierać różne formy. Oporni zmianom mogą być przywódcy i osoby posiadające decydujący głos w organizacji.

Zmianom mogą być także oporni menedżerowie średniego szczebla, uważając je za wprowadzanie niepotrzebnego zamieszania. Podobne stanowisko mogą zająć pracownicy, którzy w zmianach przeważnie widzą zagrożenie dla własnych miejsc pracy.

Ciężko zmienić poglądy szefa, ponieważ to on decyduje o losach firmy i to on musi chcieć wprowadzić konieczne zmiany. Jeśli nie chce, wówczas istnieją dwa rozwiązania – albo zarząd firmy będzie na tyle silny, by ustanowić nowego szefa, albo firma upadnie.

Skupmy się jednak na przypadku, gdy szef i menedżerowie chcą zmian, jednak pracownicy podchodzą do nich z rezerwą.

Jak poradzić sobie z oporem wobec zmian ze strony pracowników? 

W tym momencie powinniśmy zwrócić uwagę na naszą dziecięcą naturę. Powiedz pracownikom, że wprowadzacie w firmie zmiany – spotkasz się z oporem. Powiedz ludziom, że chcecie nieco poeksperymentować i przetestować, czy praca będzie dla nich przyjemniejsza i prostsza, jeśli wprowadzicie dane usprawnienia, wówczas spotkasz się z ciekawością i chęcią podjęcia ryzyka i wzięcia udziału w eksperymencie – bo eksperyment to zabawa, a zabawa kojarzy się z czymś przyjemnym, z czasami, gdy można było beztrosko wymyślać, kombinować i konstruować nowe tory, drogi, budować domy z klocków i szałasy z prześcieradła.

A zatem, zamień słowo zmiana na eksperyment i przekaż zespołowi pozytywne nastawienie do nadchodzących ulepszeń.

Bardzo ważne jest również, abyś jako właściciel firmy, menedżer, lider zespołu, sam pozytywnie podchodził do wprowadzanych ulepszeń. Jeśli rozmawiając z zespołem powiesz „Zupełnie nie wiem, po co szefostwo wprowadza kolejne bzdurne ulepszenia. Na co nam to? Przecież dobrze jest jak jest. No ale co mamy zrobić? Szef każe, sługa musi…” – wówczas w zespole wprowadzasz negatywne nastawienie do zmian, wzmacniasz niechęć do nowości, a dodatkowo powodujesz, że powstaje rozwarstwienie – my (tacy biedni i zależni od decyzji kierowników) i ONI (szefostwo, które wprowadza zmiany dla samych zmian i nam na złość). W taki sposób nie zwiększysz efektywności swojego zespołu.

Pamiętaj więc, że jeśli chcesz skutecznie wprowadzać zmiany w firmie musisz zbudować pozytywne nastawienie do zmian w zespole, używać raczej słowa eksperyment niż zmiana oraz budować atmosferę zaufania w firmie i  unikać rozwarstwiania Was na dwie drużyny (MY, ONI).

To, jak Twoim pracownicy będą postrzegać zmiany, zależy wyłącznie od tego, jak Ty sam będziesz postrzegać te zmiany. Bądź ich propagatorem, dbaj, by były faktycznie ulepszeniem i poprawiały jakość pracy, nie zmuszaj nikogo do tych zmian, a zachęcaj do wypróbowania nowych systemów i programów.

Ważne jest także, abyś był (lub była) otwarty na głosy swoich współpracowników. Słuchaj uważnie, co chce Ci powiedzieć Twój zespół. Nie tylko uszami. Obserwuj ich zachowania. Może są speszeni? Może wstydzą się zapytać po raz kolejny, jak mają obsłużyć nowy program? Bądź cierpliwy i daj im czas na zaznajomienie się ze zmianami i nowościami. Pokaż im, jak skutecznie wykorzystać wprowadzane zmiany  i daj im czas, by nauczyli się obsługi nowych urządzeń i programów. Nie zostawiaj zespołu samego sobie. Niech czują, że jesteś z nimi i mogą na Ciebie liczyć. Zadbaj o to, by czuli się bezpiecznie i pewnie, tylko wtedy będą mogli przyjąć nowości jako coś dobrego i tylko wtedy będą pracować efektywnie. (O tym, dlaczego warto zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwo możesz przeczytać TU >>>>).

Powodzenia!

 

Przeczytaj również: Dlaczego warto zapewnić pracownikom poczucie bezpieczeństwa?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.