Wielcy Liderzy Nie Tworzą Zwolenników, Tworzą Więcej Liderów.

Najczęstsza przyczyna konfliktów w firmie

Najczęstsza przyczyna konfliktów w firmie

Od ostatniego wpisu minęły już prawie dwa miesiące. Mój skok ze spadochronem wciąż trwa, na razie jestem na etapie, gdy mogę odetchnąć bo chwyciłam za sznurek i spadochron wyskoczył z plecaka. A ja lecę. Już nie spadam bezwiednie tylko lecę i na tyle na ile to możliwe – kontroluję sytuację. Dla osób, które nie przeczytały ostatniego wpisu na temat wychodzenia ze strefy komfortu – zachęcam do jego lektury.

Jestem żywym przykładem, że trudno jest podjąć decyzję o zmianie, jednak zmiany nie są takie straszne, jak nam się wydają, a człowiek ma niezwykłą zdolność przystosowywania się do nowych warunków otoczenia więc damy radę 😉 Podejmij decyzję, jeśli coś Ci nie odpowiada w Twoim życiu, chcesz wyjechać, wyjedź, zrób to, o czym marzyłeś już dawno. Ja w Ciebie wierzę 😉 A jako obecna i przyszła kadra menedżerska fajnie abyśmy dawali przykład i podejmowali wyzwania.

Wracając do tematu dzisiejszego wpisu – zastanawiałeś lub zastanawiałaś się kiedyś, co jest najczęstszą przyczyną konfliktów w organizacjach?

Co lub brak czego powoduje, że ludzie tworzący jeden zespół, którzy mają przecież wspólne cele, drą ze sobą koty?

Prowadząc badania do pracy magisterskiej na temat zwiększania efektywności pracowników w ankietach jednoznacznie można było odczytać, jaka jest najczęstsza przyczyna konfliktów w firmie, a właściwie w firmach.

Zastanów się, co może wpływać na całą organizację. Zarówno na atmosferę wewnątrz, wśród pracowników, jak i na wizerunek organizacji na zewnątrz, w oczach Twoich obecnych i potencjalnych klientów. Co może niemal sparaliżować Twoją firmę, może być przyczyną wzrostu niezadowolenia, ciągle napiętej atmosfery, kłótni, braku lub niewystarczających wyników sprzedażowych, rozłamów w zespole, zwiększonej fluktuacji kadr, braku zaangażowania i motywacji, a w efekcie końcowym zniszczeniem firmy – nie będzie chętnych do pracy, bo opinia o firmie będzie kiepska, nie będzie wyników sprzedażowych, nie będzie kasy i płynności finansowej…

Co lub brak jakiego elementu, o który powinien przede wszystkim dbać menedżer, może pociągać za sobą tak katastrofalne skutki?

Inaczej mówiąc, czy wiesz, jaka jest najczęstsza przyczyna konfliktów w firmach?

 

 

Najczęstsza przyczyna konfliktów w organizacji

Najczęstsza przyczyna konfliktów

 

Tak, to właśnie BRAK KOMUNIKACJI jest wymieniany jako najczęstsza przyczyna konfliktów w firmie. 

To właśnie brak komunikacji może doprowadzić do podziałów w zespole, do formowania się grupek, do zniechęcenia i niezadowolenia z pracy, do konfliktów, do osłabienia wizerunku firmy na zewnątrz, do spadku wyników, a ostatecznie także do zachwiania płynności finansowej firmy i upadłości, jeśli klienci będą woleli omijać nas szerokim łukiem i jeśli nikt już nie będzie chciał w naszej firmie pracować.

KOMUNIKACJA

Wielu menedżerów nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji do czasu, gdy nagle pracownicy zaczynają masowo przynosić wypowiedzenia i gdy wyniki sprzedażowe maleją.

Komunikacja?

Phi!

Przecież moja asystentka mówi „im” co mają robić! Nie robią? No i dlatego, że nie robią, są problemy… (nie dlatego, że nie wiedzą, co mają robić bo im nie powiedziałem, nie dlatego, że sam w życiu bym się za to nie zabrał a „im” każę…)

Nie dlatego, że ja siedzę w gabinecie zamknięty na cztery spusty i i ani myślę ruszyć tyłka by pogadać z zespołem. Nie nie, przecież ja nie jestem od gadania z ludźmi tylko od ważniejszych spraw….!

Takie odcinanie się od zespołu tworzy barierę, która utrudnia sprawne funkcjonowanie firmy. 

Brak kontaktu wzrokowego – następny mankament – a jest podstawą budowania relacji i niezbędny w procesie komunikacji. Jeśli go nie ma, to osoba, do której kierujemy nasze słowa, nie patrząc na nią, odniesie wrażenie, że mamy ją w nosie. Będziesz odbierany jako arogancki i niedostępny, jako szef, który nie szanuje swoich podwładnych.

Jeśli chcesz stworzyć stały, zgrany zespół, potrzebna jest relacja. Relacji nie nawiążesz przez ciągle wysyłane maile, które mają zastąpić rozmowę.

Wyjdź do ludzi, pokaż im, jak się pracuje. Mów otwarcie, nie zapominając o przyjaznym tonie, czego oczekujesz. Pytaj, czego oczekują pracownicy. Pamiętaj też, że sam kiedyś się uczyłeś.

Czasem ludzie przejmując kierownicze stanowiska chcą wzbudzić autorytet, dlatego tak się odcinają. Jednak lepiej jest wzbudzić ten autorytet w oparciu o szacunek i przykład, pokazać, że masz duże zaplecze merytoryczne i to ono zapewniło Ci stanowisko menedżerskie, a nie budować autorytetu w oparciu o strach i niedostępność.

Brak komunikacji pomiędzy szefem a pracownikami, jak i samymi pracownikami może doprowadzić do

  • ośmieszenia firmy w oczach klientów i kontrahentów (np. poprzez kłótnie przy klientach czy sytuacje, gdy ma do siedziby firmy A przyjechać delegacja z firmy B, a nie poinformujemy osób pracujących w sekretariacie, że będziemy mieli gości – Asystentka czy Sekretarka nie będzie wiedziała, czy może zaprosić gości czy też nie. Nie będzie miała możliwości także przygotowania poczęstunku na czas. A jak wiemy – pierwsze wrażenie jest najważniejsze i nie drugiej szansy!)
  • spadku dochodów – jeśli ośmieszymy się w oczach klientów i kontrahentów to nie będą chcieli z nami współpracować i nie zostawią u nas swoich $…
  • zwiększonej fluktuacji wśród pracowników – zła atmosfera = ciągłe zwolnienia i konieczność przyuczania nowych pracowników, co także podnosi koszty ponoszone przez firmę,

To tylko niektóre z konsekwencji braku komunikacji.

Czy po lekturze tego artykułu zaczniesz komunikować się ze swoim zespołem, skoro już wiesz, że brak komunikacji jest najczęstszą przyczyną konfliktów ? 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.