Wielcy Liderzy Nie Tworzą Zwolenników, Tworzą Więcej Liderów.

6 Pytań Dobrego i Kiepskiego Lidera

6 Pytań Dobrego i Kiepskiego Lidera

W jednym z poprzednich artykułów przeczytałeś już o Sprawczej Mocy Pytań i wiesz również, że pytania są znacznie bardziej efektywnym narzędziem pracy z zespołem niż dawanie rad i ciągłych wskazówek. Wiesz także, że pytaniami możesz zbudować samodzielność i wyzwolić w ludziach kreatywność. Sprawcza Moc Pytań, jako podstawowa zasada coachingu, jest także metodą pozwalającą budować zaangażowanie w zespole.

To jednak nie wszystko, ponieważ nie wystarczy pytać. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak pytać. 

W tym celu poznamy 6 pytań dobrego i kiepskiego lidera. Na początek zaczniemy od pytań, które są charakterystyczne dla lidera, który tak naprawdę nie jest liderem.

 

6 grup pytań kiepskiego lidera

Kiepski lider nie skupia się na szukaniu rozwiązań, a na szukaniu winnych. Szuka kozła ofiarnego. Bardziej interesuje go życie prywatne załogi i ostatni wyjazd integracyjny niż temat prezentacji, jaką ma wykonać dla klienta w przyszłym tygodniu. Pyta o reakcje klientów na zmiany w firmie, ale nie przyjmuje krytyki i często odbija agresywnie piłeczkę (Idioci!). Nie uznaje czegoś takiego jak rozmowa o podwyżce. Nie stara się jasno omawiać obowiązków i nie daje możliwości zadawania pytań dotyczących obsługi urządzeń czy jakiś programów, dając do zrozumienia, że jego przecież nikt nie niańczył i musiał się tego sam nauczyć, a jak nie potrafisz – to jesteś głupi i radź sobie sam. Nie uczy samodzielności, ponieważ chce, aby ze wszystkim przychodzić do niego. Obarcza zarząd winą za zmiany i tworzy atmosferę „My – ONI”. Nie tworzy jedności w firmie.

  1. Jak leci? / Co słychać? / Jak Wam minął weekend? / Co tam w waszym dziale się dzieje?
  2. Zawaleni robotą jak zwykle? / Macie po dziurki w nosie? / Dajecie radę?
  3. Klientom nie podoba się nowa reklama? / Klientom nie podoba się nowe opakowanie? – Idioci!
  4. Kto to zrobił? Kto zepsuł drukarkę?! Dlaczego nie przyszliście z tym do mnie?! / Jak mogliście zapomnieć wysłać tego maila?!
  5. Co? Podwyżkę chcecie? A chcecie wylecieć?
  6. Dlaczego nie chcecie zmian…? Ja w sumie też ich nie chcę – bo po co nam one? Ale Ci na górze każą, więc musimy je zaakceptować…

„Jakość naszych motywacyjnych umiejętności

zależy od jakości naszych pytań.”

6 grup pytań dobrego lidera

Wspaniały i efektywnie pracujący lider, potrafiący wykorzystać potencjał swoich pracowników, będzie zadawał pytania, które mają na celu wyszukiwanie rozwiązań (a nie szukanie winnych), są konkretne i nastawione na cel (a nie na zwykłą kumpelską pogawędkę). Prawdziwy lider będzie zadawał pytania, które prowadzą do odnajdywania pomysłów, pozwalających osiągnąć cel. Do takich pytań należą:

  1. Jakie widzisz rozwiązania? Jakie masz pomysły? Jak Ty być to zrobił, gdybyś mógł wybrać rozwiązanie?
  2. Jak możemy przez telefon dać naszemu klientowi do zrozumienia, że jesteśmy lepsi od innych firm i że z nami będzie się czuł swobodnie i bardziej mile widziany? Jak możemy stworzyć relację z klientem już w momencie rozmowy?
  3. Jak możemy sprawić, aby nasi klienci byli naszymi przyjaciółmi?
  4. Kasiu / Łukaszu / Patrycjo… czy mogłabyś / mógłbyś…..
  5. Co jeszcze będzie nam potrzebne, aby ukończyć ten projekt? Jakich narzędzi potrzebujemy? Czy macie wszystko, co jest Wam potrzebne do wykonania tego zadania?
  6. W jaki sposób możemy zainspirować nasz zespół, aby z entuzjazmem podchodził do pozyskiwania nowych klientów? Czy myśleliście kiedyś o koncepcji pozyskiwania klientów „na całe życie”? Co o tym myślicie?

 

„Korzystam nie tylko ze swojego mózgu,

ale też ze wszystkich, które uda mi się pożyczyć.”

~W. Wilson~

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.