6 Pytań Dobrego i Kiepskiego Lidera
W jednym z poprzednich artykułów przeczytałeś już o Sprawczej Mocy Pytań i wiesz również, że pytania są znacznie bardziej efektywnym narzędziem pracy z zespołem niż dawanie rad i ciągłych wskazówek. Wiesz także, że pytaniami możesz zbudować samodzielność i wyzwolić w ludziach kreatywność. Sprawcza Moc Pytań, jako podstawowa zasada coachingu, jest także metodą pozwalającą budować zaangażowanie w zespole.
To jednak nie wszystko, ponieważ nie wystarczy pytać. Trzeba jeszcze wiedzieć, jak pytać.
W tym celu poznamy 6 pytań dobrego i kiepskiego lidera. Na początek zaczniemy od pytań, które są charakterystyczne dla lidera, który tak naprawdę nie jest liderem.
6 grup pytań kiepskiego lidera
Kiepski lider nie skupia się na szukaniu rozwiązań, a na szukaniu winnych. Szuka kozła ofiarnego. Bardziej interesuje go życie prywatne załogi i ostatni wyjazd integracyjny niż temat prezentacji, jaką ma wykonać dla klienta w przyszłym tygodniu. Pyta o reakcje klientów na zmiany w firmie, ale nie przyjmuje krytyki i często odbija agresywnie piłeczkę (Idioci!). Nie uznaje czegoś takiego jak rozmowa o podwyżce. Nie stara się jasno omawiać obowiązków i nie daje możliwości zadawania pytań dotyczących obsługi urządzeń czy jakiś programów, dając do zrozumienia, że jego przecież nikt nie niańczył i musiał się tego sam nauczyć, a jak nie potrafisz – to jesteś głupi i radź sobie sam. Nie uczy samodzielności, ponieważ chce, aby ze wszystkim przychodzić do niego. Obarcza zarząd winą za zmiany i tworzy atmosferę „My – ONI”. Nie tworzy jedności w firmie.
- Jak leci? / Co słychać? / Jak Wam minął weekend? / Co tam w waszym dziale się dzieje?
- Zawaleni robotą jak zwykle? / Macie po dziurki w nosie? / Dajecie radę?
- Klientom nie podoba się nowa reklama? / Klientom nie podoba się nowe opakowanie? – Idioci!
- Kto to zrobił? Kto zepsuł drukarkę?! Dlaczego nie przyszliście z tym do mnie?! / Jak mogliście zapomnieć wysłać tego maila?!
- Co? Podwyżkę chcecie? A chcecie wylecieć?
- Dlaczego nie chcecie zmian…? Ja w sumie też ich nie chcę – bo po co nam one? Ale Ci na górze każą, więc musimy je zaakceptować…
„Jakość naszych motywacyjnych umiejętności
zależy od jakości naszych pytań.”
6 grup pytań dobrego lidera
Wspaniały i efektywnie pracujący lider, potrafiący wykorzystać potencjał swoich pracowników, będzie zadawał pytania, które mają na celu wyszukiwanie rozwiązań (a nie szukanie winnych), są konkretne i nastawione na cel (a nie na zwykłą kumpelską pogawędkę). Prawdziwy lider będzie zadawał pytania, które prowadzą do odnajdywania pomysłów, pozwalających osiągnąć cel. Do takich pytań należą:
- Jakie widzisz rozwiązania? Jakie masz pomysły? Jak Ty być to zrobił, gdybyś mógł wybrać rozwiązanie?
- Jak możemy przez telefon dać naszemu klientowi do zrozumienia, że jesteśmy lepsi od innych firm i że z nami będzie się czuł swobodnie i bardziej mile widziany? Jak możemy stworzyć relację z klientem już w momencie rozmowy?
- Jak możemy sprawić, aby nasi klienci byli naszymi przyjaciółmi?
- Kasiu / Łukaszu / Patrycjo… czy mogłabyś / mógłbyś…..
- Co jeszcze będzie nam potrzebne, aby ukończyć ten projekt? Jakich narzędzi potrzebujemy? Czy macie wszystko, co jest Wam potrzebne do wykonania tego zadania?
- W jaki sposób możemy zainspirować nasz zespół, aby z entuzjazmem podchodził do pozyskiwania nowych klientów? Czy myśleliście kiedyś o koncepcji pozyskiwania klientów „na całe życie”? Co o tym myślicie?
„Korzystam nie tylko ze swojego mózgu,
ale też ze wszystkich, które uda mi się pożyczyć.”
~W. Wilson~
Dodaj komentarz